طراحی،پیاده سازی و اجرای دروازه USSD Gateway

جمعه, 06/12/2015 - 22:41 -- admin

USSD پروتکلی که در بستر شبکه GSM کار میکند و یک ارتباط بلادرنگ (real time) را در شبکه قرار میدهد و یک تکنولوژی منحصر بفرد GSM است.
اولین نسخه از ussd به عنوان phase1 یا map1 نامگذاری شده بود و قادر به ارسال اطلاعات از یک هدست و گوشی موبایل بود و هیچگونه جلسه کاری بین این دو صورت نمی گرفت.که چنین مشکلی در نسخه بعدی USSD یعنی map2 حل شد و دو طرف ارتباط قادر به برقراری جلسات کاری (session) شدند و سرور شبکه موبایل قادر به ذخیرسازی پیام در USSD شد.
در این پروتکل مدت زمان انتظار جهت پاسخگویی خیلی کمتر از SMS است و بر مبنای یک جلسه کاری (session-bassed) می باشد.یک پیام USSD میتواند در حدود 182 کاراکتر باشد که پیام ها با استفاده از کلیدهای * و # بصورت دیجیتالی ارسال می گردند.

از مشخصه های اصلی پیام های USSD عدم ذخیره سازی در سمت کاربر است.
تفاوت USSD با SMS را اگر بخواهیم با یک مثال کاری بیان کنیم اینگونه است که USSD بیشتر شبیه telnet می باشد و هیچ منوی خاصی برای ارسال و دریافت دستورات USSD وجود ندارد و کاربر می تواند مستقیما از طریق صفحه اولیه تلفن همراه اقدام به ارسال دستورات USSD کند اما SMS بیشتر شبیه Email است.
USSD براساس ارتباط است و این ارتباط از طریق کانال صوتی (کانالی تلفنی در آن مبادله میشوند) و سوییچ مداری می باشد و دستورات را بصورت صوت می شناسد و می تواند برای شناسایی مشتری هم مورد استفاده قرار بگیرد پس مشکل تاخیر SMS را ندارد ولی خاصیت ذخیره هم ندارد و اگر پوشش شبکه از بین برود تعامل با کاربر قطع میشود و کاربر باید ارتباط را مجددا آغاز کند و مسلما ارتباط مستقیم تلفن با تلفن را پشتیبانی نخواهد کرد.
USSD خودش به تنهایی از لحاظ امنیتی دارای ساختاری برای تامین امنیت نیست و از استاندارد و مکانیزم کانال صوتی که در شبکه GSM قرار دارد استفاده می کند.
از کاربردهای استفاده از این پروتکل را می توان به:
- بانکداری تلفن همراه
- تماس خدمات
- خدماتی نظیر(اعلام اخبار،آب و هوا،...)
- خدمات گفتگو (مسابقه،نظرسنجی،A&Q)
- سرویس نظرسنجی
- سرویس دایرکتوری
و ... اشاره کرد.
در بازار ایران اپراتور ها هنوز قابلیت محاسبه هزینه سرویس این پروتکل را ندارند و رایگان می باشد   تنها کاربرد از این پروتکل که در حال حاضر در ایران رو به رشد است سیستم بانکداری تلفن همراه می باشد. مشترکین همراه پروتکلهای متفاوت UAP,SMPP,WebService را پشتیبانی می کنند سریع ترین این پروتکلها جهت ارایه سرویس ussd پروتکل SMPP است که توسط ایرانسل پشتیبانی می شود ما سابقه همکاری نوشتن سوییچ ussd  با همه پروتکلها و با تمام مشترکین را داریم 

 

 

آدرس دفتر فروش

تهران نازی آباد خیابان فاطمی خیابان کارگر سامانی پ۱۶۲

تلفن :۵۵۵۳۰۷۶۱-۰۲۱ و ۰۹۱۹۸۹۱۴۸۳۵  

Email : jalalimehdi@gmail.com

Website : www.softwareco.ir

خبرنامه

اطلاع از آخرین اخبار سایت دلفین